måndag 1 februari 2010

Tio steg tillbaka

På skolan där jag jobbar finns det inga datorer i klassrummen. Det finns ingen projektor i taket. Över huvudtaget finns det inga interaktiva tekniska hjälpmedel att använda sig av. Jag insåg efter någon dag att jag känner mig en aning stympad, som om en arm saknas. Visst det finns en TV och VHS/DVD, och jag lyckades leta reda på en skruttig OH-apparat, men jag vill ju använda rörliga bildspel och internet. Det var bara att glömma det.

Istället har jag försökt tvinga eleverna att arbeta med det som läraren givit instruktioner om. Uppgifter som jag inte funnit särskilt givande, men kämpat för att genomföra. Mycket är tröttsamma "fyller-i-uppgifter". Var eleverna befinner sig i sin utveckling av skrivande och läsande har jag inte kunnat ta det av, då de så sällan får skriva, och nästan aldrig läser. Jag har funderat mycket på hur det ser ut i klassrummet i vanliga fall, när läraren är där.

Inga kommentarer: