söndag 3 oktober 2010

Inte så lätt att veta

Jag har hört många med allergier som uppfattar folk som rätt blåsta ifall de inte har koll på just deras allergi. (Sedan har jag visserligen också träffat flera med allergier som är alldeles för ödmjuka i mina ögon. Man måste vara attans tydlig med sin allergi om man kan dö utav den, tycker jag, men det är en annan femma.) Nioåringen lär inte dö av sin glutenallergi - om hon skulle få i sig gluten alltså - men hon mår ju inte särskilt bra av det.

Jag fattar att folk; restaurangpersonal och butikspersonal m m, inte har koll på vad gluten är, men då ska de inte heller påstå att de vet. Även om jag kallar det för vetemjöl (som är det vanligaste med gluten i) så är det många som tror sig ha koll på läget.
- Är det vetemjöl i korven?
- Nej, nej...!
Det har det visst varit, flera gånger. Tur att jag kräver att få läsa på förpackningen.

- Är det vetemjöl på pommes frites?
- Nej, nej...!
Jo, om de friteras i samma olja som t ex nuggets så blir de klädda i vetemjöl.

- Det är ingen vetemjöl i Banana split väl, ni lägger inte på någonting?
- Nej, nej...!
Då kan man inte trycka ned en massa kex i glassen, gott folk!

Här i Sverige får vi inga bidrag för att köpa glutenfri mat, fastän det är dyrare. Jag läser i Bulletinen (3/10) att i Finland får glutenintoleranta barn 85 euro/månad och vuxna 21 euro/månad. I Norge får barn 0-3 år 930 nok /månad och de som är äldre får 1798 nok/månad. Makalöst.

Fast jag kan ju tycka att folk som behöver glasögon/linser också borde få bidrag...

Inga kommentarer: