söndag 24 oktober 2010

Vad är sekretessbelagt?

En förälder, till en av barnen på förskolan, önskar en kopia på underlaget från utvecklingssamtalet. Jag säger självfallet. Mina kollegor säger nej. Jag blir oerhört förvånad och säger ändå självfallet. Det är en vårdnadshavare för ett omyndigt barn. Den personen har väl rätt att ta del av allt som handlar om barnet? Chefen säger också nej, det är beslutat att vi inte ska lämna ut sån information. Där kan finnas känsliga kommentarer. Visst, det förstår jag, men då får man väl se till att man inte skriver sånt. Jag frågar chefens rådgivare, som säger att hon inte tror att vi har rätt att säga nej. Så vi lämnar ut kopian.

Det är naturligtvis då jag ställer mig frågan; var regleras detta, om ingen vet vad som gäller? Är det upp till varje individuell pedagog att bestämma?

Inga kommentarer: