torsdag 18 november 2010

Inte precis blommor och bin

Ibland undrar jag ifall Nioåringen är för ung för att läsa Kamratposten. Det finns ofta mycket tonårsrelaterat i den tidingen, som kanske borde komma in senare i livet än vid nio år. Hon gillar tidningen och har inte fastnat för någon annan som vi har provat. Emellanåt kommer det dock frågor om olika saker, som inte heller tycks fastna fastän vi diskuterar det. Vilket kanske är ett sundhetstecken. Eller ett tecken på förträngning från hennes sida. Idag var det andra gången Nioåringen läste tidningen och frågade vad "runka" betyder. Jag försökte förklara med enkla ord och hon läste vidare, tills:
- Vad är omskärelse då?
- Jaa...inom vissa religioner så anser vissa människor att det bör göras på pojkar, det är när man tar bort en bit längst fram på snoppen...
- (Äckelljud.) Aha, ja, jag vet!
- Det kan ju också vara av hygieniska skäl...
- Jag fattar, jag vet, du behöver inte berätta mer.
- Okej. Vad är det då?
- Ahmed har berättat i skolan.
- Eh, jaha, vad har han berättat då?
- Det är när man skär bort en del av bröstet.
- Av bröstet?? (Äckelljud.)
- Ja, han säger att i hans hemland så skär de bort en bit av bröstet.
- Va?? Nej, det skulle jag inte tro att de gör, fy vad hemskt!
- Ja, ja, men okej, jag fattar, nu läser jag vidare.

2 kommentarer:

Ewa sa...

Jag håller med dig om Kamratposten! Tycker också att den har blivit lite väl avancerad. Tycker den borde rita sig mer mot 9-åringar än mot tonåringar...

Kul att du bloggar igen så man får veta lite om hur ni har det i ert liv! Kram/E

Lisas syster sa...

Tack vännen. :-)