lördag 13 november 2010

Pk på förskolan

Rensar bland Nioåringens saker. Där finns en hel plastpåse full av gamla McDonaldsleksaker. Funderar på att ta med dem till jobbet och låta barnen på förskolan leka med dem, men tvekar. Är det okej? Ska inte förskolan vara en zon fri från reklam för matstället, filmer med mera? Samtidigt är det ju en del av alla barnens vardag. Då borde det ju vara okej att även inkludera det i förskolans vardag. Fast jag tror inte att föräldrar tänker så. Dessutom skulle jag ju mycket hellre ställa fram fler penslar och målarfärg istället. Hur är det dock meningen att barnen ska få en känsla för sånt material när det finns föräldrar som över huvudtaget inte har en enda pensel (och än mindre färg) hemma - för att det kladdar ned så mycket...?

Så ser jag att det finns en låda med McDonaldsleksaker på en annan avdelning på förskolan. En i personalen har rensat hemma och tagit med sig. Andra delar av personalen är inte alls nöjd med det. Jag måste nog ta en diskussion med mina kollegor om det hela.

Vi frågar barnen vad de vill ha på förskolans gård. De vill kunna leka att de handlar på McDonalds. De vill ha en drive-through-lucka, som på McDonalds. Allt är sig likt, precis som de senaste 15 åren; förskolan ska förvägra barnen deras vardag och istället visa hur de borde leva. Hur länge ska vi kämpa på med det, tycker ni?

Inga kommentarer: