måndag 31 januari 2011

Elever ska inte särbehandlas bara för att de är udda

Jag läser dagens nyhetsbrev från Jan Björklund:

När socialdemokraterna styrde svensk skola fanns det planer på att lägga ned särskolan. Det är en riktigt bra skolform för elever med utvecklingsstörning. Föräldrarna som har sina barn där är mer nöjda med sina barns skolgång än föräldrar som har barn i andra skolformer.

Antalet elever som går i särskola har ökat. Det kan bero på att särskolan inte längre hör till landstinget och inte längre uppfattas som en vårdinstitution. Därmed har tröskeln sänkts för en del föräldrar som tvekat om särskolan är bra för deras barn. Men det har också under lång tid funnits farhågor om att barn som egentligen inte borde gå i särskolan, ändå går där eftersom grundskolan inte kunnat ge elever rätt stöd och rätt resurser.

Därför har regeringen låtit Skolinspektionen granska hur intagningen till särskolan går till. Idag har granskningen redovisats för regeringen och farhågorna besannas. 30 kommuner har slumpvist valts ut och samtliga får kritik av Skolinspektionen. I många fall saknas utredningar och i andra fall har utredningarna och handläggningen av ärendena varit bristfälliga. Man konstaterar också att elever med utländsk bakgrund är överrepresenterade i de granskade kommunernas särskolor, vilket kan tyda på att elever som har stödbehov av andra skäl än utvecklingsstörning tas emot i särskolan.

Så får det inte gå till. Särskolan har lägre kunskapskrav och valet av skolform påverkar elevens möjligheter till vidare studier och arbete. Regeringen skärper kraven på två sätt i den nya skollagen som börjar gälla 1 juli:

1. Innan kommunen fattar beslut om att en elev bör gå i grundsärskolan måste man utreda att eleven har en utvecklingsstörning. Utredningen ska bestå av en pedagogisk, psykologisk, medicinsk och social bedömning.
2. Dessutom får bara de elever som har en utvecklingsstörning tas emot i särskolan, eller elever som har ett betydande begåvningsmässigt hinder p g a hjärnskada. Tidigare fick även elever med autism gå i särskolan. Elever med autism kan vara högbegåvade och hör inte hemma i särskolan - om de inte också har en utvecklingsstörning. Däremot behöver de särskilt stöd, men det ska de ha rätt att få inom ramen för grundskolan.


Ja, jag har sett och hört om alltför många elever som inte alls hör hemma i den riktiga särskolan. Men, som alltid, är inte allt svart eller vitt, och de elever som ändå inte platsar i den ordinarie skolan, var ska de ta vägen? Dessa udda ungar som hamnar mellan stolarna, hur ska de tas om hand? De kommunala skolorna lär behöva betydligt mycket mer ekonomiskt stöd - som alltså ska betala mer personal - för att kunna leva upp till de nära på orimliga krav som ställs på skolorna.

Inga kommentarer: