söndag 22 maj 2011

Just a wee bit full of themselves

Släktingarna från USA är på besök. Läs: en man i min pappas ålder som också är min pappas sjumänning är i stan, och han har med sig sin girlfriend. De har sett Vasamuseet och gått runt i stan. Nu har jag ordnat med middag på restaurant med dem. The girlfriend kläcker ur sig:
- Hur kommer det sig att ni så många spiror och kupoler på taken i Stockholm? Vad kommer det ifrån?
Vad då, tänker jag, det har vi väl inte. Sedan tittar jag mig omkring, och det har vi visst. Bara på stadshuset är det ju flera:

Ja, hur kommer det sig? The girlfriend hävdar att det måste vara ryskinspirerat. Min pappa hävdar att det väl bara var på modet då, för ca hundra år sedan, när husen byggdes. Whatever. Känner jag.

I övrigt pratar amerikerna mer än de lyssnar. Som de flesta amerikaner jag känner. Fast jag tycker att det är trevligt. De konstaterar att vi inte har behövt lägga så mycket pengar på krig genom åren. Sedan undrar de om taxichaufförer är rika. Eftersom flera av dem kör Mercedes.

Inga kommentarer: