lördag 7 maj 2011

Miss Understood

Jag hör på radion hur Carin Jämtin uttrycker att hon nu lärt sig att hon inte bör uttala sig om saker som att göra Eid till en helgdag. Mest nedstämd verkar hon vara över att hon fått så många negativa kommentarer och reaktioner kring islam. Jahaa, men vi förknippar ju Eid med islam, så då blir det ju det man pratar om, liksom...

Det hade varit en aning rimligare om någon hade föreslagit att vi skulle göra den finländska nationaldagen till helgdag, eller kanske den norska nationaldagen. Det skulle vara rimligare, men ändå orimligt. Och någon hade då säkert kommenterat det hela med "finndjävlar" eller "satans norrbaggar". Inte jag dock, men säkert någon.

När det var Eid har jag och mina kollegor på förskolan diskuterat det där med olika helgdagar, och vilka dagar som vi uppmärksammar på förskolan. Vi uppmärksammar t ex Lucia med ett tåg av lussande barn. Flera föräldrar frågade vilket datum det var. (Nej, det var inte svenska föräldrar som frågade det.) I personalen kom vi fram till att vi är en svensk förskola, så vi uppmärksammar de svenska högtiderna. Med det inte sagt att vi ignorerar de utländska, nej, vi är mycket intresserade att få veta mer om dem genom föräldrarna, men det är inte något vi kommer att lära barnen om. För mig är det sunt förnuft. Om jag bodde i, tjaa, låt säga Iran, Argentina, Eritrea, Sri Lanka eller något annat land, så inte tusan skulle jag förvänta mig att de skulle göra nationella helgdagar av de dagar som vi firar i Sverige, och inte skulle jag förvänta mig att folket där skulle veta hur jag är van att fira vissa dagar. Jag skulle snarare tycka att det är självklart att de ville upprätthålla sina traditioner - på samma sätt som jag som utlandssvensk i så fall skulle göra mitt bästa för att upprätthålla de svenska traditioner jag ville behålla.

Varför försöker många svenskar att totalt utplåna svenskheten, det som är gamla traditioner? Okej om man inte vill leva efter dem längre, men det är inte samma sak som att låta "främmande" traditioner ta deras plats. Är vi verkligen ett så pass självutplånande folk, som vill anpassa oss till andra kulturer och vara till lags i så stor utsträckning?

2 kommentarer:

Ewa sa...

Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Lisas syster sa...

Ja, jag vet ju att det finns fler som jag... :-)