söndag 28 augusti 2011

What´s the point?

Dags att ansöka om lärarlegitimation från Skolverket. Mina kollegor som är barnskötare fnyser åt det hela - samtidigt som de (så klart) undrar vad de är värda och hur det ska visas. Med 30 år med praktisk erfarenhet än mig så förstår jag dem delvis. Samtidigt som jag tycker att de behöver vara öppna för nytänkade. Och då menar jag inte i form av legitimation och administrativa uppgifter, utan hur de ser på barnen och deras lärande.

Ser på Skolverkets sida att det kostar 1500 kronor att få ut sin legitimation om man har en examen daterad efter 1 juli 2011. Vi som har en examen innan det datumet behöver inte betala ett jota för vår legitimation. Hur kommer det sig egentligen? Det är ju inte direkt någon morot för de som nu håller på och utbildar sig. Inget säger ju att arbetsgivaren kommer att betala den avgiften...

Inga kommentarer: