torsdag 8 september 2011

Basic knowledge

Under besöket i Kneippbyn för en månad sedan gick jag runt och frågade var det fanns mat för en glutenintolerant. Vid vattenrutchbanorna fanns det ett "Piratcafé" som serverade bl a hamburgare. En ung tjej (ca 17 år) stod i kassan. Jag sa att jag var allergisk mot vetemjöl och undrade om de hade något som jag kunde äta. Kanske tacotallriken var glutenfri? Men, nej, det var den inte. Hur var det med korven då?
- Den är helt anpassad för allergier.
- Eehm, jaha, men ni har väl inte vetefritt bröd?
- Njaa, det vet jag inte, men en korvmeny ska funka för alla allergier.
- Alltså, brödet är ju bakat med vetemjöl, så det går ju inte...
- Jaha, ja, jag vet inte, men jag har fått lära mig att det går bra att äta korven om man är allergisk.
- Okej, kanske du kan fråga din kollega...?
Vilket hon gjorde, och fick bekfräftat att det inte fanns något på hela området att äta för någon som inte tål vetemjöl.

Häromdagen stod en kvinna inne på ica och delade ut små bitar av olika korvar och röror till försäljning. Tioåringen ville smaka, så jag frågade vad sakerna innehöll. Alla saker var naturligt glutenfria, bortsett från det faktum att röran låg på brödbitar.
- Då kan ni äta allt, sa tjejen.
- Ja, fast inte röran.
- Jovisst, här, varsågod.
- Fast nej. Den ligger på bröd, och det är bakat på vetemjöl. Eller hur?
- Aha, jaa...
Hon kunde ju ha erbjudit oss en sked istället, för att få oss att köpa, men hon blev nog så snopen att hon inte tänkte på det.

Inga kommentarer: