torsdag 8 september 2011

Inte lida pin för att bli fin

Vad jobbigt det är när de blåser med hårtorken, utan att inse att de även blåser på huden som är bakom håret, ofast på halsen. Jag har suttit och pinat mig genom sessioner hos frisören där jag tillslut bett dem sluta, eller i alla fall rikta bort fönen. Numera brukar jag säga till omedelbart om någon gör så. Den här gången var det dock Tioåringens tur att lära sig den läxan. Jag satt längre bort i salongen och hörde bara Tioåringens desperata ton när hon sa "Ursäkta, ursäkta!!". Efteråt visade hon halsen där hon trodde den var helt svedd, men det syntes inte (ändå vet jag hur ont det gör).
- Mamma, jag tror att jag har brännsår på halsen...
- Varför då, vad hände? Var det hårtorken?
- Ja, jag satt och försökte härda ut först. Jag tänkte åh, nu slutar hon, åh, nu är det snart klart, åh, nu, nu, men jag var tvungen att be henne sluta, för det gick inte.
- Det var bra att du sa till, bra gjort.

Inga kommentarer: