onsdag 4 november 2009

Forskning smorskning

Problemet är inte att lärarna planerar för mycket eller jobbar för lite – i stället är det de stora klasserna som skapar problem i skolan.
Det säger Metta Fjelkner, ordförande för Lärarnas riksförbund, efter kritiken på SvD Brännpunkt om att lärarna lägger för lite tid på eleverna.
"Artikelförfattarna hänvisar till forskning men lyssnar inte till beprövad erfarenhet", säger hon till SvD.se.

Sedan skulle forskarna höra lärarnas diskussioner i lärarrummet. Alla vill nog ha mer tid med eleverna, men då måste ju någon annan planera, kopiera, ha möten och allt annat. För att inte tala om all den administration som hör till elevernas uppfostran och utvärderingen av varje elev och dennes förmågor. Ofantligt med tid.
- De (forskare, politiker) skulle bara veta hur mycket obetalt tid vi arbetar, säger någon och alla i lärarrummet samtycker.

Själv börjar jag nästan tycka att ett betyg för uppförande visst kunde införas. Fast det finns ju nästan redan, som en del av det sociala omdömet. Frågan är bara hur många föräldrar som bryr sig. Jag blir beklämd. Barnen, eleverna, gör mig dock oftast bara glad.

Inga kommentarer: