onsdag 18 november 2009

Öronbedövande

Idag tog vi eleverna till Stallet, där de fick lyssna på ROT - Röst Och Trumma. Det var en rätt häftig uppvisning av Ulrika Bodén i kulning och av Jonny Axelsson i slagverk. Emellanåt kändes det som att trumhinnorna skulle brista, då ljudet var så högt, men bra var det. 11-åringarna var dock inte alltför imponerade.
- Hon den där som sjöng opera, hon var lite jobbig att lyssna på, sa en kille till mig.
- Tror inte vi borde kalla det opera, även om det ibland lät som det, för då skulle nog de som sjunger opera bli ledsna...
- Meh, whatever.

När jag sedan påpekade för honom att det var Shanti Roney som stod intill mig på t-banan så sken han upp desto mer. Varenda unge vill bli stjärna idag. It´s the stargeneration. Han ångrade att han inte bett om en autograf sedan.
- Är han med i Wallander (det enda han pratar om numera)?
- Jag vet inte... (Tog reda på det sedan, och då var han ännu mer imponerad.)

Sedan pratade två killar om att se Alien. De hade sett den första filmen.
- Oj, är inte de filmerna från 15 år?
- Ameh, ettan såg jag när jag var åtta, typ.
- Oj! Var den inte läskig? Har du sett den hemma då?
- Ja, så klart. Jo, jag hade mardrömmar flera gånger efter det. Har inte du sett dem?
- Jo, jag har sett alla, fast då var jag äldre än du är.
- Vilken är bäst, vilken är bäst?!
- Tjaa, det är nog ettan och tvåan. De sista är inte bra, i alla fall.
- Jag visste det! Jag ska se tvåan i alla fall.