måndag 13 december 2010

Falla med stil

Nioåringen och hennes jämnåriga kompis Lorena ser på filmen "Min granne Totoro". Den är underbar. Det är nog tredje gången Nioåringen ser filmen. Plötsligt börjar tjejerna kommentera att det finns vissa likheter med "Alice i underlandet".
- Det är som att hon faller ned i en annan värld.
- Undrar vilken som kom först, Alice eller Totoro...?

Själv ser jag på "Inception" med Leonardo DiCaprio i huvudrollen. Först tycker jag mest att det är en massa dravel i början av filmen, men sedan kommer den igång - och jag finner den fascinerande. De sista 20 minuterna särskilt, när alla ska vakna. Tyvärr känns filmen en aning för lång, och förklaringen till hur sömnmedlet fungerar är en aning vag. I övrigt tycker jag att L DiC gör ett bra jobb. Jag brukar tycka att han är lite mesig, men här är han bra. Att filmen slutar som den gör känns givet, jag väntade på den slutscenen genom större delen av filmen.

Inga kommentarer: