söndag 26 december 2010

Toalettvett

Längst ned i Kulturhuset i city finns det ett gäng toaletter. Det är ombyggt där, och sedan de öppnade igen så är det fräschare - och gratis. Ibland finns det en väktare som håller koll på toaletterna, för det är en glasvägg nu, så man ser in till alla toalettdörrarna. Det är dessutom ett gemensamt utrymme för kvinnor och män. Tyvärr tror jag att det blir omöjligt att hålla ordning på ett sånt ställe, med ett sånt läge, utan att ha den styrning av en - betald, antar jag - städare som det tidigare fanns. I vilket fall. När Nioåringen och jag var där i mitten av december var det ganska rörigt; mycket folk, trasiga tvålhållare, papper på golvet o s v. När vi skulle gå in på en av toaletterna, som en man kom ut ifrån, vände vi i dörren. Det var brunt i större delen av skålen, och stänk på ringen. En dam (nära pensionsåldern) tog mig i armen när vi stannade och inväntade nästa lediga toalett.
- Jag vet. Jag går aldrig in på en toa där en man har varit.
Jaha. Det kan ju bli svårt för dig att gå på toa då, tänkte jag, men kände ändå att jag höll med damen. När vi kom ut från toaletten slog det mig dock att jag sällan upplever en toalett som innan mig har använts av en man. I princip aldrig hemma, och när jag besöker offentliga toaletter så är de oftast enbart för kvinnor. Så jag kan egentligen inte avgöra hur pass grisiga män i allmänhet är. Däremot vet jag att jag har upplevt många nedgrisade toaletter efter kvinnor. Det som ofta sker är att det är nedstänkt på sittringen. Hur går det till? Står kvinnorna upp och kissar, som en man? Senast jag möttes av detta var på Sergelbiografens toalett. Då kom det ut en kvinna med asiatiskt utseende (jag skulle gissa att hon var från Filippinerna, eller Thailand kanske). Locket var uppfällt, och på ringen var det helt blött, men bara den inre delen av ringen, mot cisternen. Hur lyckas man med det? Jag får många bilder i huvudet.

Det som är nästan ännu äckligare är när de som varit inne på toan går ut, utan att tvätta händerna...

Inga kommentarer: