tisdag 5 april 2011

Den onämnbara

Jag har pratat mig varm om ordet snippa tidigare. Jag ställer mig fortfarande frågande till varför inte folk som möter barn använder det ordet. Kanske är det något med min mammas generation, som inte skulle nämna flickors kön, flickor skulle ju inte riktigt finnas. Jag tror att min mamma alltid sagt "kisseriet". Värst tycker jag det är när man inte har något ord ALLS. Då går det inte att ens kalla könet något. När Tioåringen var liten införde personalen på hennes förskola att de skulle benämna flickornas kön med ordet snippa, bara för att Tioåringen då använde det med självklarhet.

Frågan om vad vi kallar könet uppstår hos mig igen när jag står inför två treåringar på förskolan där jag jobbar, en flicka och en pojke. De är båda nakna och ska klä på sig. Pojken tittar med förvåning på flickan, som om han ser sin goda vän i ett helt nytt ljus, pekar mellan benen på flickan och utbrister skrattande:
- Hon har, hon har, hon har....!!!
- Ja, säger jag, hon har en snippa. Du har en snopp och hon har en snippa.
- Ja, säger flickan, med självklarhet och tittar på sin snippa och börjar klä på sig.
- Jaaa!! säger pojken leende och fundersam, som om han lärt sig något nytt, och börjar klä på sig.

Senare torkar jag bajs på en tvååring och säger till henne att vi även måste torka snippan. Hon undrar vad det är, och jag pekar på snippan. Hon ser fundersam ut, jag misstänker att mamma talpedagog har givit flickans kön något annat namn. Jag måste fråga vid tillfälle.

Då inser jag att jag antagit att vi alla säger snippa bland personalen där jag jobbar. Nu tar jag reda på hur det ligger till. Det framkommer att halva personalstyrkan har inget ord för flickors kön. De påstod sig aldrig hamna i en sits där de skulle behöva använda något ord. I resten av personalstyrkan kom det ord som "din grej", slida, "kisseriet", "kissverkstad". Jag föreslog att vi skulle fråga föräldrarna vad de använder sig av för ord, men mina kollegor tyckte att det var att gå för långt, det är privat. Är det inte just den attityden som gör att flickor förblir onämnbara?

Inga kommentarer: