måndag 4 april 2011

Logiskt lärande

Vårblommorna har tagit form i rabatten på förskolan den senaste veckan. Nåhra snödroppar och krokusar. Vi försöker få barnen att värdera blommorna högt, så att de inte trampar ned dem. Jag stannar upp med så många barn jag kan och berättar vad snödroppen heter. Idag hade all snö smält bort och Robert, 4 år, tar tag i mig och pekar på rabatten.
- Titta, titta, Pinga, titta på blommorna!
- Ja, visst är de fina!
- Ja, de har ätit upp snön nu.
- Ehm...nja...snön har nog smält Robert...
- Nä, men, den är ju där.
Han pekar på snödroppen och då förstår jag. Snön är borta från marken, men de gnistrande vita snödropparna står majestätiskt och Robert tror att det är ju där snön har samlats. Det livslånga lärandet kan bli skevt om vi inte bistår med mer information.

Inga kommentarer: