måndag 11 april 2011

Så kan det vara

När vi är utomhus med barnen på förskolan så tittar vi ofta mot skyn när himlen är klarblå, då det flyger förbi många flygplan. Barnen fascineras av flygplanen och en diskussion har uppstått bland treåringarna kring skillnaden mellan moln och måne, och att solen är bakom och framför molnen. Detta är en nästan daglig återkommande diskussion. Det blir mörkare när solen är bakom molnen. Bakom månen? Nej, MOLNEN. Vad är egentligen moln? Hur ser månen ut, när man inte kan se den på dagen? Flygplanen kan också vara bakom molnen, då ser vi dem inte, men kan höra dem. Hörs inte solen? Nej... O s v. Jag tycker att vi borde ta fasta på detta intresse hos barnen, då det är ett utmärkt tillfälle att diskutera både naturvetenskap och matematiska begrepp, men mina kollegor ser inte värdet i det, utan anser att det är vardagliga samtal.

Emellanåt flyger det förbi en farkost (flygplan) som lämnar en lång vit molnsvans efter sig. Det vita upplöses sakta i luften. En dag sa min kollega att det måste vara ett utländska flygplan. Jag blev häpen och sa att det väl är ett flygplan som kollar vädret. Min kollega blev lika häpen, det hade hon aldrig hört talas om. Sånt fascinerar mig. Vem har rätt, vem har fel, hur har vi lärt oss detta och varför har vi med oss vissa bestämda åsikter?

Idag anlände påskgodis till köket. Jag läste på paketet. Det innehöll gelatin. Alltså inget för muslimerna. Det stod visserligen inte att det var gelatin av svin, men jag trodde att det nästan alltid var det, så jag frågade en muslim och fick det bekräftat. Jag nämnde det för en kollega; alla barnen på förskolan får inte äta det där godiset.
- Vad då? sa hon, jag har alltid trott att gelatin görs av alger.
Då visste jag inte vad jag skulle säga. Vi får väl googla på vår okunskap.

Inga kommentarer: