lördag 23 april 2011

Okända symptom

En jämnårig bekant lider av astma, som förvärras av t ex pollen. De senaste månaderna har hon fått ett par allvarliga andnödsanfall och fått åka akut till sjukhus. Jag har insett att det sker i samband med att hon beklagar sig över mensbesvär. Vilket jag påpekade för henne. I mina ögon förvärras det mesta av mens. Så jag googlar på mens och astma och hittar det här inlägget. Så det finns alltså fler. Naturligtvis känner inte läkaren igen symptomen. För det första är läkaren man, och för det andra har han aldrig haft mens (antar jag). Hela min kropp reagerar när jag har mens. Det känns som att varje blodkärl i min kropp sväller upp. BHn skaver, magen kärvar. Herregud, jag kräktes ju ett par gånger i månaden varje gång jag hade mens från ca 14 år och i flera år framöver. Så för mig är det självklart att kroppen påverkas. Lider man då av något annat så lär det ju förvärras.

Nu har min bekant observerat det hela i några månader och bekräftar det hela; astman förvärras när hon har mens. Hon får svårt att andas, BHn skaver, livet är jobbigare. Fast det lär väl aldrig någon läkare erkänna har några samband.

Inga kommentarer: