onsdag 6 april 2011

Use it or lose it

Jag besöker släktingar tillsammans med Tioåringen. Den äldre generationen tycker att Tioåringen är bra på att läsa, men när jag pratar om att vi kanske ska åka till Gotland i sommar så säger Tioåringen:
- Gotland...det ligger i Sverige, va? Eller använder man Euro där?
- Vad heter Sveriges två största öar egentligen...? frågar jag, men Tioåringen måste bli påmind.
Då säger en av släktingarna:
- Ja, den kunskapen var bortglömd.

Ja, men så är det ju med all kunskap, och allt vi kan: används det inte, så glöms det bort. Kunskap trängs kanske ut av ny kunskap, jag vet inte. Däremot vet jag att det vi kan blir något vi inte kan, om vi inte nyttjar den kunskapen med jämna mellanrum. Minns jag hur jag skapar en innehållsförteckning i ett worddokument? Nej, för jag har inte gjort det på ett par år. Minns jag vilket hus i Gamla stan som bödeln bodde i? Nej, för jag har inte pratat om det på ett par år. Vad mer har gått förlorat...?

Inga kommentarer: