söndag 2 oktober 2011

Vad har hänt den senaste månaden

Världens minsta och gulligaste lilla hamster har gått ur tiden. Vi sörjer.

Tioåringen har varit hos tandläkaren. Tänderna växer skevt, lossnar inte, tränger ut varandra och Tioåringen fick remiss till tandregleringen. Tandställningen är nog att vänta. Tioåringen fylldes av ångest och klagan direkt. Jag bävar inför nästa tandläkarbesök, men jag är beredd att ta fighten.
Tandsköterskan (som jag redan ogillade från tidigare fadäser) tittade på mig och sa om Tioåringen:
- Hon e så gullig, så söt och frågar frågor.
Sånt fixar inte jag. Är man gullig när man frågar frågor och vill veta vad som händer med en själv, vad som ska hända när man blir undersökt? Är man inte mån om sin egen tryghhet och vill förstå sin omvärld då? Skulle hon ha sagt detsamma om en pojke gjort samma sak...?

Sedan kom så klart meddelandet från skolhälsovården: vaccination på gång. Ska Tioåringen ta den eller inte...?

Inga kommentarer: