söndag 30 december 2007

Blir du missgynnad, lille vän?

Min 6-åring får inte gå i fackeltåg till en svensk kyrka, för på skolan har personalen tolkat Diskrimineringslagen som att det är förbjudet att ta barnen dit. Fastän två andra skolor i närområdet har tolkat den annorlunda och erbjuder barnen - vars föräldrar inte vill att de går in i en svensk kyrka - ett alternativ genom att stanna kvar på skolan och göra andra saker, t ex spela dataspel (alltså inte något som barnet skulle tycka är tråkigt).

Klassen var dock i en svensk kyrka och sjöng tidigare i december. 6-åringens lärare svarar jakande när jag frågar om de då frågade föräldrarna ifall barnen fick följa med. (Ärligt, jag tror att läraren ljög för att slippa jobbiga mig.) Mig veterligen så fick jag aldrig någon förfrågan, men 6-åringen bekräftar att ett av barnen i klassen - som har muslimska föräldrar - inte fick följa med. Lagen säger att eleven inte ska missgynnas i samband med sin religion. Om vi nu är kristna och hör till svenska kyrkan, blir då inte min 6-åring missynnad när hon inte får ta del av våra vanliga religiösa traditioner...?

Till våren ska vi besöka en moské också, säger 6-åringens lärare sedan. Jaså, då måste ni ju också fråga alla föräldrar, säger jag. Jaaadå, säger läraren.

Spontant är det självklart att min 6-åring får gå med till en moské, jag tror det är nyttigt att ta del av det utbud som finns för att kunna forma sin egen åsikt. Samtidigt funderar min inskränkta hjärna på ifall det i moskén kan finnas någon fanatisk muslim som kommer att försöka indoktrinera barnen...

1 kommentar:

Karriärmamman sa...

Alltså, som jurist som jobbat på en skolförvaltning så kan jag säga att de tolkat lagen helt fel. Pratar med Skolverket så handlar det om att ge barnen valmöjligheter och rätten att säga nej.