söndag 30 december 2007

Gosigt, verkligen

I "Navy CIS" ikväll på TV3 var det en kille (nr 1) som försökte smuggla heroin i tarmen, men han avled på ett sjukhus. Killens syster och kille nr 2 gick till bårhuset, där kille nr 2 skulle skära upp kille nr 1 för att ta ut knarket. En doktor blandas in och får utföra ingreppet, men spräcker med flit tarmen så att knarket sprids på båren. I en av slutscenerna står den abstinensgalna systern lutad över båren och snortar heroin direkt ur tarmen på sin döde, uppskurne bror. Verkligen smaskigt.

När program som "CSI" (Las Vegas) kom tyckte jag att det var häftigt, men nu är jag innerligt trött på alla dessa program, som "Criminal minds", 3 x "CSI" etc, med avhuggna huvuden, dödande utan eftertanke och djupdykningar in i kroppens vindlande vener. Som en skräckfilm, men legitimt, på något underligt sätt, och då får det visas på bästa sändningstid. När det visas reklam på TV för dessa serier vill jag inte att min 6-åring ser det, och än mindre när programmet visas. Min kompis säger att hennes 10-åring är mer van vid det, så de håller inte så mycket koll på vad hon ser på TV. Jag kanske är överbeskyddande, men jag hade velat slippa bli matad med sånt som liten. Självklart tror jag att det påverkar vilken sorts människa man blir.

Jag vet att verkligheten säkerligen överträffar fantasin ibland när det kommer till vilka vidrigheter folk kan komma på att göra mot sina medmänniskor, men kan vi inte få leva liiite ovetande och naiva?

Inga kommentarer: