tisdag 25 december 2007

En klassisk julafton?

Min mamma betalar för sin plats på den stora parkeringen utanför hennes hus, men nyttjar den väldigt sällan. Råkar någon okänd parkera på hennes plats - även om hon inte är i behov av den just då - sträcker sig hennes irritation ofta längre än till en lapp under vindrutetorkaren. Det kan bli ett samtal till "p-lisebolaget", hyresbolaget och nära på lokaltidningen.

6-åringen och jag träffar min mamma och hennes man på julaftons förmiddag. När de ska åka så står det en mäkta uppretad man vid deras bil, strax intill står den uppretade mannens tjej och packar ur deras bil, de har storhandlat. Mammas man har lyckats parkera på en förhyrd plats. Fastän de har "handikapptillstånd" i bilen, så tyckte han att HKP-platsen låg så illa till på parkeringsplatsen. Han lyckas att aldrig be om ursäkt för sitt misstag utan diskussionen blir aggressiv och inkluderar snabbt hot om polis och smockorna hänger i luften.

I mitt huvud spelas en film upp; vilken kedja av händelser ger denna incident: hur blir det här parets jul nu?

Det finns säkerligen ingen som har en "normal" släkt. När jag skäms för min släkt brukar jag tänka på filmen "Gilbert Grape" när Johnny Depp ska presentera sin tjej för sin mamma. Mamman är sängliggande p g a att hon har formen av en mindre val och Depp skäms för att ens visa sin mamma för sin smala tjej. Mamman säger urskuldrande: "jag har inte alltid sett ut så här", varpå tjejen säger; "Jag har inte heller alltid sett ut så här"...

Inga kommentarer: