söndag 30 december 2007

Mördare går lös

I dagens DN (precis som i gårdagens) skriver de om problemen med raketerna och att smällare förbjöds 2001. Jag hade ingen aning om att smällare är förbjudna. Ungarna i mitt område har nog heller aldrig hört talas om det. För det som man tänder på, kastar ifrån sig och som låter ffscchhsssBOOM kallas väl för smällare?

När jag är inomhus är det dock bara BOOM som hörs. Längre bort är det kanske raketer. Igår slog det mig att det nog låter lite som när ett skott avfyras. Ett dödligt skott från en pistol, alltså. Fast jag är inte helt säker på hur det låter när ett skott avfyras.

I DN står det även om ett raketförbud när det inte är nyårsafton. Lycksele har redan klubbat ett sånt förbud. Men vad då? Den 6:e juni då? Eller vid ett festligt tillfälle? Måste man begära tillstånd för att fyra av raketer då, eller hur tänker de i kommunen? Eller, för den delen, de som firar nyår en annan dag är just 31:a decemeber? Fast det är klart, man kan väl inte ta hänsyn till varje individs lilla önskan. Det är en helt annan diskussion.

Inga kommentarer: