tisdag 25 december 2007

Kan du räkna?

Sexåringens bästa kompis var hos oss en dag. Kompisen är åtta månader äldre än sexåringen. När vi åt lunch frågade jag vad kompisen tyckte att hon lärt sig i skolan, när hon gått några månader i förskoleklassen, men hon kunde inte komma på något. Efter ett tag sa hon ”rita”, varpå jag försynt undrade om hon inte tyckte att hon kunde det på dagis och det höll hon med om. Så jag frågade vad de gjorde i skolan och hon sa att de lekte nästan hela tiden, och ibland gick de på gympa. Sedan kom hon på att hon också varit på musik ibland, de turades om mellan gympa och musik. Hon hade inte lärt sig några bokstäver, men däremot hade de lärt sig några nya regler som till exempel att man inte ska spotta på varandra. Jag undrade om det behövdes. Jo, sa hon, det var två killar som hade spottat på andra barn i början, men nu hade de lärt sig att man inte fick det.

Sedan skulle vi leka kurragömma och sexåringen började med att räkna till tjugo, sedan bytte vi och när kompisen skulle räkna så sa hon att hon kunde bara räkna till elva. Ok, så då körde vi på att alla fick räkna till tio istället.

En annan kompis till sexåringen, kunde inte ens tyda olika bokstäver på en skylt. Ett K, vad då, vad är det? Sånt gör mig lite rädd - både för min egen sexårings utveckling (har jag varit för hård?) och för de barnen som inte har en susning (är det ingen som bryr sig?). Kanske borde vi ha klasser i grundskolan som baseras på förkunskap. Annars blir väl alla understimulerade, på sitt sätt...

Inga kommentarer: