fredag 20 augusti 2010

Galna gnagare

Ser på nyheterna att AIK-supportrar har kastat sten på motståndarlagets buss igår, samt hoppat på Uefa-delegater. Jag fattar inte hur de är funtade. AIK-supportrarna alltså. Jag fattar i o f s inte hur de funkar i huvudet när de slåss med moståndarlagets supportrar heller, men så är jag inte en fanatiker.

Jag hade en studentkamrat som läste till lärare. Han var 20-nånting och håller på Bajen. Han hade ofta varit med i rabalder för "sitt" lag. Jag ställde mig frågande till vilken sorts förebild han skulle bli som lärare och frågade hur han tänkte förklara sig för eleverna när de skulle kunna se honom på löpsedlarna, och när han rökte och söp och skrek. Han ansåg att det var en självklarhet:
- Det är jag på fritiden, det är inte jag i skolan. Det får eleverna lära sig.
Ja, och de lär väl också lära sig att röka, supa och röja...

Inga kommentarer: