måndag 30 augusti 2010

Onödigt lärande

På bussen från centralen mot Djurgården. Två vuxna systrar sitter intill mig. Den ena jobbar på en förskola, med de äldre barnen. Den andra har sitt 4-åriga barn med sig på bussen. Förskolläraren berättar för sin syster om hur det är i skolan idag. Sedan berättar hon om sitt arbete, hur de lära barnen att läsa och skriva. De tvingar inte barnen på förskolan att lära sig, men de arbetar målinriktat. Förra sommaren slutade fyra barn på förskolan för att gå vidare till förskoleklassen (6-års, klass 0, call it what you want). Alla fyra kunde läsa och skriva. Senare träffade förskolläraren den lärare i skolan som de fyra barnen hade fått. Läraren förklarade att det var bara jobbigt för dem i skolan ifall barnen kunde läsa och skriva, eftersom barnen då ligger långt före de andra och kräver extraresurser i form av andra övningar, vilket är jobbigt för läraren. Så de behövde inte anstränga sig så mycket på förskolan, tyckte läraren.

Fy tusan, säger jag. Så klart ska man inte tvinga barnen, men om de inte ges möjlighet att lära sig, så får de heller aldrig chansen.

Inga kommentarer: