lördag 11 juni 2011

Here we go

Tioåringen frågar hur jag skulle reagera om hon skaffar ett konto på Facebook. Jag kontrar med att fråga varför hon skulle vilja ha det.
- Alla i klassen har det.
- Det tror jag faktiskt inte, men okej; vad använder de Facebook till?
Diskussionen slutar med att hon inte längre är så intresserad av Facebook.

Tioåringen har också blivit introducerad till "Moviestar planet" av några kompisar.
- Typ alla i klassen använder det.
En dag står jag bakom henne när hon använder sidan. Flera okända perosner har blivit vän med Tioåringen. En har angivit att han är man och femton år äldre än Tioåringen. Känns inte okej. Så vi diskuterar det. Tioåringen tycker inte att det är märkvärdigt. Sedan stöter hon på några personer, både flickor och pojkar som är helt störda och skriver otrevliga kommentarer. Jag frågar hur det kändes. Inte bra. Nu vill hon inte vara där alls mer. Hur hittar man en balans?

På det senaste kalaset hemma hos en killkompis ville killarna se en specifik film. Jag undrar vad det var för film. Tioåringen hade aldrig hört talas om den tidigare.
- Fast det var inte så konstigt att killarna ville se just den filmen. De vill se snygga tjejer och det fanns flera snygga tjejer i den filmen.
Jag blir lite paff. Snackar de om sånt redan?

När började jag att snacka sex? När höll vi på med heta linjen? Vi var väl typ 10-11 år då. Det känns väldigt tidigt.

(Jag visste inte att heta linjen började så här.)

Inga kommentarer: