tisdag 7 juni 2011

Snubblande lika

Många diskuterar användandet av orden "de" och "dem". Under min tid som lärarstudent läste jag många texter, både från andra lärarstudenter och från grundskoleelever. Väldigt många 80-talister skrev hela tiden "dem" där det borde vara "de". En av mina äldre lärare påpekade att det måste ha brustit någonstans i skolgången hos dessa människor. Själv tycker jag inte att det är särskilt svårt att använda orden de/dem. Fast jag kanske lurar mig själv, vad vet jag. "Dem" är ett ord jag rätt sällan använder. Tioåringen började också att skriva "dem" överallt där det borde vara "de" för något år sedan, men jag korrigerade henne och vi diskuterade skillnaden. Numera skriver hon aldrig "dem". Jag kunde dock inte ge något vettigt exempel på när det faktiskt lämpar sig att använda ordet "dem".

2 kommentarer:

Ewa sa...

Aha! Intressant!!! Här är några förslag när det lämpar sig att använda dem.
Ge dem godis!
Har du träffat dem?
Vem av dem tycker du mest om?
Kan du leta efter dem!

Lisas syster sa...

Tack! :-D