tisdag 14 juni 2011

Is it heartburn or heart attack?

Ser på Dr Oz på Kanal 9. Tioåringen har äntligen somnat en stund, och jag borde väl göra detsamma, men jag fastnar i Dr Oz beskrivning av skillnaden mellan hjärtattack och halsbränna. Alla symptom som anges för en hjärtattack var precis de jag upplevde för några månader sedan när jag hade ont i bröstet. Visst, sen hade jag alla de andra - för halsbränna - för ett halvår sedan. När jag ringde till vårdcentralen någon vecka efter mina symptom som kändes som hjärtattack så blev sköterskan gravallvarlig och tyckte jag skulle söka akut. När jag sedan sökte akut så skrattade nästan läkaren åt mig och försökte komma med väldigt många andra förklaringar till mina symptom. Jag har aldrig sagt att jag faktiskt hade ne hjärtattack. Jag säger bara att jag upplevde precis de symptom som förutsätter en hjärtattack. Nu har jag kollat hjärtat och det fanns visst inga fel. Fast jag undrar hur proven hade sett ut ifall jag hade åkt in akut direkt när jag hade smärtan i bröstet, ryggen, armen och käken.

Lustigt det där med sköterskor. Nyss pratade jag med en sköterska på Vårdguiden och beskrev Tioåringens symptom. Sköterskan var mycket allvarlig och pratade om att åka till barnakuten, kanske kunde det vara blindtarmen eller några av de andra förslagen hon kom med (personalen är väl lite skärrade att ta för lätt på saker nu). Jag sa att vi nog måste invänta att Tioåringen slutar kräkas i alla fall. Då tyckte hon att jag ändå skulle boka en läkartid till senare idag. Så jag ringde Vårdcentralen. Sköterskan där föreslog direkt att Tioåringen var förstoppad, och att vi fick komma omgående om vi alls skulle få någon tid idag, annars kunde vi ju komma imorgon.

Det enda jag hittar på nätet som passar in på princip alla Tioåringens symptom är migrän. Jag tror vi sover på saken en stund och ser vad eftermiddagen ger.

Inga kommentarer: