lördag 4 juni 2011

Tvångstjänst

Väl hemma ska jag parkera bilen. Har inte nyttja gästparkeringen på säkert ett år. Inte sedan det nya systemet med mobiltjänst installerades. Så jag ringer. Inte bara ska jag betala för att parkera, en kostnad som jag dessutom måste stänga av själv när tiden är slut - de kan liksom inte sätta upp t ex tre timmar. Eftersom det är första gången jag nyttjar tjänsten måste jag också registreras, vilket betyder att de startar ett konto åt mig. Kontot kostar 39 kr per månad, och även detta måste jag säga upp själv. Dessutom måste jag ha ett betalkort för att kunna starta kontot. Skämtar de? Jag tackar nej och parkerar hellre på gatan, även om det är långt bort.

Hur kan det vara tillåtet att lägga upp ett konto som man själv måste säga upp? Borde det inte funka på samma sätt som en tidningsprenumeration; när det är slut så måste man istället säga till att man vill FORTSÄTTA, inte bli debiterad mer som man inte bett om att få.

Inga kommentarer: