lördag 4 juni 2011

Just like riding a bike

Tioåringen ska till kollo i sommar. Hon vill åka, men är rejält fylld av hemlängtan i förväg. I sann pedagogisk anda planerar jag en dagsutflykt för att besöka kollogården och se hur det ser ut, så att Tioåringen känner sig tryggare när hon väl kommer dit om ett par månader. Så jag bokar en hyrbil över dagen. När jag ska hämta bilen så kommer jag på mig själv med att undra vilken pedal som är vilken. Det var länge sedan jag körde nu, och då var det automat. Jag kan inte gärna fråga på hyrstället, då skulle de nog inte gärna släppa iväg mig med bilen. När jag väl sitter i bilen med fötterna på pedalerna så finns ingen tvekan, vilket känns tryggt. Däremot blir jag förvirrad när jag inte ser något hål för nyckeln. Hur ska jag starta bilen? Tar fram instruktionsboken och slå upp sidan med rubriken "att köra" (tur att jag inte är den enda som kan undra). Det finns ett hål på instrumentbrädan där hela dosan; låsknappar och allt, ska stoppas in. Sedan trycker jag till den och motorn startas. That´s a first for me.

I am an excellent driver. I drive slow on the driveway.

Inga kommentarer: