lördag 18 juli 2009

Din unge suger (inte)

På tal om LUS. LUS är ett mätinstrument som används inom Stockholm Stads skolor för att bedöma elevernas läsförmåga. Mina studentkamrater som har gjort hela sin VFU (praktik) utanför Stockholms gränser har oftast noll insikt i vad LUS handlar om. För barnen här innanför stadens gränser verkar det dock vara det nya betygssystemet att visa sina kunskaper med. Sedan spelar det ingen roll var politiker anser att åldersgränsen för betyg bör ligga. Otaliga gånger har jag fått höra från Åttaåringen att andra barn har frågat henne vilken LUS-nivå hon ligger på. Oftast är det nioåringar som frågar henne - och hittills har Åttaåringen alltid legat över dem. Jag hoppas att det inte kommer ett hårt fall framöver för hennes del.

Björklund vill minska byråkratin i skolan. Allt som kan minska byråkratin i skolan är av godo anser jag. Vilket får mig att ställa mig frågande till att Stockholm stad begär in resultaten från de nationella proven och endast ser dem i svart/vitt. Eleverna i den klass jag följt i tre år och som nu gjort de första nationella proven i grundskolan är spända på resultatet. Läraren har bedömt och meddelat. Vissa har inte nått upp till gränsen för vad som är godkänt, men för läraren är det okej. För hon är professionell och kan göra egna bedömningar. Hon vet att en elev kan ha en dålig dag och hon vet att en elev kanske har sagt just det rätt svaret till henne under en lektion en vecka tidigare, men just under provet så blev eleven nervös och glömde hur man skulle tänka för att lösa ett tal eller vilket svar som skulle passa. Läraren ser det nationella provet som en grund för hennes fortsatta bedömning av eleverna. Hon säger inte till en nioåring: "Du klarade dig inte."

Stockholm stad ser dock enbart resultaten och på dessa kommer de att officiellt ange hur många elever på just den här skolan som klarar de nationella proven. Vilket kan ge skolan ett oförtjänt sämre rykte och i slutänden göra att färre elever söker sig dit. Oavsett om där finns enormt kapabel personal eller inte. Vem har tänkt till?

Inga kommentarer: