torsdag 9 juli 2009

Kräsmagad

Efter att ha introducerat Åttaåringen för "Tillbaka till framtiden" och "Star Wars" så var nästa steg Indiana Jones. Flera gånger har hennes killkompisar (samma ålder, eller något år yngre) sagt att de spelar Indiana Jones-spel på datorn och undrat ifall hon har sett filmen. Vilket hon inte har. Pojkarna syftar på nr 4, den senaste Indy-filmen.

Så jag lånade alla fyra filmerna av Smilla. Jag började ana oråd när jag insåg att det står från 15 år på dem. Jag minns dem dock inte som särskilt hemska, utan mest spännande. 35 minuter in i film nr 1 inser jag dock att det inte är något för Åttaåringen. Hon lär ha mardrömmar länge efteråt.

Jag tar mig an film nr 4 istället och den är om möjligt ännu värre. Där är det aliens inblandade också. När jag ser filmer ur ett barnperspektiv så ser jag så mycket annat än det jag ser när jag själv tittar på dem. Det är mest det blinda dödandet av människor som jag fastnar för. Inte konstigt att barn behöver en vuxen närvarande.

Jag frågar Musikmannens snart 11-åriga dotter ifall hon har sett Indy-filmerna, men det har hon inte (fått göra). Hon har dock nyligen sett en film som hade 11-års gräns. Hon undrar förbluffat varför, den var ju inte så läskig.
- Nej, men när det är 11-årsgräns då kan man ju se den fastän man är 5 år, bara man har en vuxen som sitter med och kan förklara vad som sker.
- Jahaaaaa!! Det är för att man ska FATTA. När man är 11 år kan man FATTA på egen hand, inte för att den är för läskig.
- Precis.

Inga kommentarer: