måndag 13 juli 2009

It makes the world go around. Or does it?

Söndag morgon (igår). Åttaåringen frågar hur det kommer sig att allt måste hela tiden handla om pengar. Varför behöver man alltid pengar till allt, varför kostar det att göra saker? Som att jag skulle köpa oss eller villa, eller att vi skulle ut och resa.

Jag är glad att jag inte svarar som min mamma gjorde när jag som tonåring frågade henne detsamma: att det är självklart att man måste arbeta för sitt uppehälle. Istället säger jag att inte det inte alls hela tiden måste handla om pengar. Fast dte är svårt att leva utan pengar. Förr i tiden kunde man ju byta t ex potatis mot kryddor eller dylikt, men det fungerar ju oftast inte så i dagens läge. Åttaåringen tycker dock att vi bara kan bygga oss ett hus i skogen. Det blir en helt annan diskussion.

Så ser vi den sista föreställningen av Loranga, Masarin & Dartanjang i Hagaparken. Det är en brilliant föreställning. Loranga filosoferar över vad pengar är bra för, han har inga och varför skulle han jobba...?

Inga kommentarer: