torsdag 2 september 2010

Framtidspartiet

Är det något parti som har synts mycket och blivit omtalat i olika media, så är det väl Folkpartiet. Främst via Jan Björklund, skulle jag säga, men då är jag väl inte objektiv, eftersom skolvärlden är ett ämne som jag riktar mer uppmärksamhet än andra.

När jag ser TV-reklamen från Folkpartiet som rullat de flesta kvällar den senaste veckan så tänker jag att de (tyvärr) har fattat. Bilden av en högstadieklass som återges i reklamen är väldigt nära verkligheten. Fast varför då cementera den bilden, så att ungdomar själva känner "ja, det är så där det/vi är" (med det sagt att det är så de förväntas vara). Eller vill partiet skriva föräldrarna på näsan att det är så här det är? Ungefär som Björklund vill ha in föräldrarna i klassrummet när ungarna är stökiga. Kanske för att föräldrar inte riktigt vet hur det egentligen är i skolan. Det är ju en tillfällig lösning och en form av nederlag för alla parter; skolan, såväl som förälder och barn. Hur blir det då med de barn som inte har föräldrar som bryr sig tillräckligt för att komma till skolan? Tror Björklund att de som är stökiga i klassrummet är de som har föräldrar som bryr sig, som kommer på föräldramöten m m? Och bara för att eleven heter "Kalle" - som Björklund tidigare benämnt eleven - så har den eleven inte föräldrar som kommer att bry sig.

Nej, Folkpartiet får inte heller min röst.

Inga kommentarer: