torsdag 16 september 2010

Olika förutsättningar

Är på Kulturskolan med Nioåringen. Hon har börjat på en kurs där. Jag väntar i lokalerna utanför rummet för kursen. Där jag sitter samlas föräldrar och barn för ett prov-på-pass med gympa och dans. Barnen ser ut att vara ca 6-7 år gamla. Det är en övervägande del tjejer bland barnen (och bland föräldrarna med för den delen). Bland barnen har i princip alla tjejer rosa kläder. Några har balettkjol, men de flesta har tights. Genom tightsen kan jag se att en handfull barn också har stringtrosa.

På väg ifrån Kulturskolan möter vi en klasskompis till Nioåringen. Hon lär sig spela klarinett på skolan. Hon är dock alltid försenad, så hon hinner inte vara med många minuter av lektionen. Senare frågar Nioåringen hur en klarinett egentligen ser ut. Jag försöker förklara (jag spelade dessutom också klarinett på Kulturskolan när jag var nio år). Nioåringen funderar och säger sedan:
- Jaha, du menar ungefär som en sån som Bläckvard i Svampbob har?
- Ja, precis.

Inga kommentarer: