söndag 19 september 2010

Gör din röst hörd

- Vet du vad det är för dag idag? frågar jag Nioåringen.
- Eehhmm...nittonde september...vad då, vad är det med det?
- Idag är det valdagen.
- Är det idag?
- Ja, så imorgon kanske folket har valt en ny, en annan regering.

Fast jag tror faktiskt inte det kommer bli så. Jag tror inte att röran kommer att få tillräckligt många röster. Ändå hoppas jag det.

Pratar med Pingu. Han frågar vad jag ska rösta på.
- Det jag alltid har röstat på, för att jag tycker att de är bra. Jag har röstat på dem sedan jag fick rösta första gången, när jag var 18 år. Visst, jag håller inte koll på ALLT de gör, men jag röstar heller inte bara slentrianmässigt.
- Jaha, men de är ju ingen idé att rösta på dem.
- Vad ska du själv rösta på?
- Tror det blir sossarna. Inte blir det blått i alla fall.
- Och inte SD...?
- Nä, fy faaan, någon måtta får det vara!
- Vad bra.
- Ja, fast det verkar ju finnas många idioter som kan rösta på dem, så det finns ju en chans att de passerar spärren och kommer in...
- En risk. Det finns en risk.

Inga kommentarer: