onsdag 8 september 2010

Paradigmskifte?

När blev daghemmen förskolor? I och med den nuvarande (1998 års) läroplan? Jag minns inte säkert. Jag har haft diskussionen med otaliga blivande lärare under åren. Säger vi förskola eller dagis? Många säger dagis, men anser ändå att vi ska säga förskola för att höja statusen på yrket förskollärare. Jag vet inte det jag. Jag säger gärna förskola, men allmänheten verkar inte veta vad det innebär, många tror att man pratar om förskoleklassen (år 0 inom skolan). Dagsi vet alla vad det är, även barnen. Och jag tror att ordet dagis klingar trygghet och skoj för oss som har gått på dagis. Jag vet att det gör det för mig i alla fall.

Under en föreläsning ställer min kollega en fråga som innehåller något med dagis och föreläsaren (som själv arbetat och varit chef inom förskolan), såväl som flera i publiken, drar efter andan och bannar min kollega för att använda sig av det ordet. Vilket min kollega tycker är trams. Föreläsaren frågar då vad vi tänker på när vi tänker på dagis. Sedan föreslår föreläsaren några negativa uttryck, och några i publiken håller med. Sedan uttrycker en kvinna att för henne är "dagis" något hemskt, eftersom hon aldrig gick på dagis, utan var hemma med sin mamma. "Dagis" vad något som mindre (bemedlade) lyckliga barn gick till, som hon slapp. Själv jobbar hon ju på en förskola, inte dagis. Jag blir upprörd. Don´t touch my dagis. Varför är det inte okej att använda båda uttrycken, beroende på vem man talar med? Jo, jag vet att det då kan bli ännu mer förvirrande...

Inga kommentarer: