onsdag 27 juli 2011

Let me tell you about the birds and the bees

Tioåringen ska sova. Hon har precis läst KP. Frågor om mens snurrar i hennes huvud. Trött, men inser att det är dags för samtalet. Så vi pratar. Vi pratar blod, känslor, bindor och tamponger. Jag visar hur de fungerar. Hon undrar vad hon gör om hon skulle få sin första gång i skolan. Vi pratar länge. Hon lär sig mycket nytt. Vi glider in på sex också, men hon tycker mest att det är äckligt när jag svarar på hennes frågor, så vi lämnar det därhän. Tioåringen säger att det skulle vara pinsamt att få mens hemma hos Pappan, eller hos morfar. Dem skulle hon inte kunna prata med. Så jag tipsar om hur hon kan göra. Jag berättar om pinsamheter jag varit med om, jag försäkrar att olyckor händer. Alla.

Jag har aldrig knusslat, varken med sex eller mens. Hon har alltid sett mina bindor, jag gömmer dem inte. Min mamma gjorde på samma sätt. Jag tror dock knappast att min mormor var lika öppen.

När jag till slut säger god natt avslutar Tioåringen spontant med:
- Jag skulle aldrig vara rädd för att fråga dig om något mamma.

Det känns tryggt.

Inga kommentarer: