måndag 18 juli 2011

Smoke curtain

Hör på nyheterna att någon i USA har kommit fram till att barn som utsätts för passiv rökning löper större risk att få ADHD, inlärningsproblem och beteendestörningar när de blir äldre.

Först tänker jag "Duh", men sen tänker jag: jag överlevde. Jag utsattes för galet mycket passiv rökning hela min uppväxt. Ändå har jag klarat mig bra. När det gäller ADHD, alltså. Annat kan ju diskuteras.

Det skulle vara ganska intressant att ta reda på hur många av de barn jag mött som har diagnosen adhd - eller liknande symptom - som också har utsatts för passiv rökning. Det kunde vara en obligatorisk fråga på blanketten till föräldrarna vid inskrivningen till förskolan. "Är ni rökare?"

Fast det lär ju finnas många föräldrar som inte bryr sig om att rökningen påverkar barnen. Ungefär som de föräldrar som ställer två TV-apparater i samma rum, utan någonting emellan, men säger att barnen bara får titta på den ena. Den andra är för de vuxna, och där visas krig och mord, men barnen får ju ändå inte titta så det skadar dem inte.

Inga kommentarer: