tisdag 5 juli 2011

You say tomato, I say...

Min väninna Aina vill inte säga förskola, hon säger dagis. Jag använder båda orden. Aina är mycket skeptisk till att dagis nu ska räknas som skola, små barn borde få leka istället.
- Fast det handlar ju inte om att vi ska ha en regelrätt skola på dagis. I leken kommer kunskap fram ändå.
- Vad då, hur då?
- Ja, när en tvååring hittar fyra stenar så lägger jag upp dem och vi tittar på dem, samtidigt passar jag på att räkna stenarna högt, så att barnen hör, eller så pratar jag om vilken färg stenarna har.
- Jaha.
- Och när vi äter kan man prata om vad det är för mat, man kan ge fem ärtor och räkna dem, och säga färgen, man kan dela bananen i delar och räkna dem... Ja, det finns otaliga tillfällen att bidra med kunskap som är över barnens nuvarande nivå, så att de utvecklas.

Inga kommentarer: