onsdag 20 juli 2011

Smaken är som baken

Jag läser Maria Hagströms krönika i nr 167 av Situation Stockholm. Hon skriver att hon smyggrillar på balkongen, för det är förbjudet egentligen. Precis som hennes granne smygröker, för grannarna klagar på rök. Visst, rök som rök. Eller egentligen inte. Det beror väl på vem som känner lukten. En rökare skulle säkert aldrig klaga på någon som röker på balkongen, medan ickerökare inte gillar det (jag avskyr när röken sipprar in i min lägenhet). Att någon grillar brukar ingen störa sig på, men det kanske man skulle om det inte luktade så gott - och om det skedde ofta på någons balkong. Jag har en granne som rostar sitt eget kaffe. Jag avskyr kaffe, och lukten av det. Grannens kaffe luktar dessutom inte alls som annat svenskt kaffe. Nej, det kommer från en annan kontinent och det luktar nästan som eldsvåda när de rostar sina bönor.

Inga kommentarer: