lördag 3 juli 2010

Respektera liv

Jag märker att det är flera barn, på förskolan där jag jobbar, som inte klarar att respektera djuren omkring oss. Allt ska stampas på och krossas; en myra, en spindel, en skalbagge, en snigel. "Död", är bara ett ord, inte att man faktiskt är borta. De har inte en inneboende känsla av att livet är viktigt, det är något att värna om. Mest förvånad blir jag när jag ser några av de äldsta barnen bete sig så mot djuren, främst sniglar, då de går ut i skogen och personalen ofta är med dem i naturen. Våra, de yngsta barnen, kan jag förstå beter sig så, för de har ännu att lära sig att man inte gör så. Så jag säger till min kollega:
- Jag tror att vi får börja ha övningar i empati under hösten, och ta in lite djur och titta på.
- Vet du, jag tror inte att det gör någon skillnad. Det ligger hos föräldrarna. Det är inga föräldrar som lär sina barn sånt idag längre. De tittar inte på djur och pratar om livet.
- Nehej, men det betyder ju inte att vi ska vara likadana.

Inga kommentarer: