måndag 26 juli 2010

What if we go Delta Oscar Whiskey November?

Min mamma önskar trevlig resa, och hoppas att det inte händer något under resan. Hon mumlar något ohörbart, för att hon inte vill att Nioåringen ska höra. Jag vet att det handlar om flygplanskrasch, det är standard för min mamma att nämna i samband med resor.

Senare frågar Nioåringen mig hur det egentligen ser ut inuti ett flygplan, och hur det går till när man flyger. Så vi pratar om det. Sedan undrar hon om det gör ont i öronen när man flyger. Så vi pratar om det också. När hon väl börjar greppa hur det ser ut inuti ett plan undrar hon om man kastar ut skräpet genom fönstret, eller hur det fungerar med sånt. Så vi pratar om lufttryck och annat väsentligt. Till slut undrar hon om det finns fallskärmar så att det räcker till alla, ifall något händer. Jag blir fundersam. Har aldrig hört talas om fallskärmar, sånt finns väl inte? Flytvästar och syrgasmasker berättar jag om, och sedan kommer vi givetvis in på olyckor. Hur sällan det sker, och vad som skulle krävas för att ett plan skulle gå sönder mitt uppe i luften (typ...en bomb...?). Nioåringen har många frågor: om motorerna slutar fungera, vad händer då? Vi pratar länge. Tillslut tror jag att hon känner sig lugnad.

Själv hör jag någon röst i mitt huvud, från någon film. Det låter något i stil med: "This is Delta Charlie one ten, Eagle down, I repeat: eagle down."

Inga kommentarer: