söndag 25 juli 2010

Stig Helmer & Co

På bion, lördag kväll, när filmen Shrek är slut så applåderar publiken. Ja, 90% av publiken i alla fall. Nioåringen tittar förvånat på mig och vi applåderar inte, tillsammans med ett fåtal andra. Okej, om man är på en riktigt stor premiär, för en riktigt stor film, ja, då har jag också applåderat någon gång. Men, det är Shrek, liksom, och dessutom var det snart tre veckor sedan den hade premiär. Hur tänkte folk? Kanske är det god sed att applådera i slutet av en film numera, eller har jag missat något?

Det är som när man åker buss till Norrland, och de flesta passagerarna applåderar när vi är framme. Jag tänker charter. Jag tänker flygplan. Jag tänker Sällskapsresan.

Vad förvånad jag ska bli om de flesta ombord på planet applåderar när vi landar på Kanarieholmarna. Det är dock troligt att Nioåringen gör vågen av lättnad när vi landar, så spattig som hon är i nuläget.

Inga kommentarer: