måndag 5 juli 2010

The truth shall not be told

På väg till Helsingfors med Nioåringen inser jag att det inte alls är hennes första resa dit.
- Du var ju faktiskt där när du var ungefär fem månader gammal. Vi bodde hemma hos min kompis Aina då.
- Men, mamma, det räknas ju inte, eftersom jag inte kan minnas det.
- Nej, jag vet. Förresten var du ju i Helsingfors en snabbis när du låg i magen också. När pappa och jag var på väg till New York. Fast det räknas ju verkligen inte, eftersom du inte ens kunde se.
- Nä, precis. Förresten, mamma...hur gammal var jag i magen när det tog slut?
- Tog slut? Mellan mig och pappa menar du?
- Ja.
- Jaa, alltså...du var ungefär sju månader...sedan föddes du lite sent, så nästan tre månader senare...
- Jaha...men...min halvsyster är ju född...ett år senare...
- Ja...

Sedan började vi prata om andra saker. Jag tror inte att Nioåringen räknade ut att Pappans första barn (hon själv) föddes någon månad innan hans andra barn (halvsystern) skapades med en annan mamma, och jag vill inte skriva henne det på näsan. Det känns onödigt.

Inga kommentarer: