tisdag 14 april 2009

I kö för en kölapp

I år har de lagt McDonaldsdagen på Gröna Lund på en söndag, istället för en vardag, och samma helg som Grönan öppnar för säsongen. Det bådar inte gott.

Inför dagen på Gröna Lund så stod jag nu i kö för att få åkband och entré gratis, ett erbjudande från McDonalds som många andra även ville utnyttja. Det var ett jippo som hette duga. Jag kom dit strax efter klockan 14. Kassan skulle öppna 15. Kön framför mig bestod redan av ungefär 600 personer. Vi köade i 40 minuter för att få en kölapp. Sedan stod vi i kö till vårt nummer i uppemot tre timmar.

När kölapparna var uppe runt nummer 900 så var det en fräck brutta (inte en svensk, kan jag garantera, ingen svensk skulle våga att ge sig på att vara så fräck - vi skulle lugnt försöka ge bort lappen till någon utan att tjäna pengar på det) som gick omkring och skrek ut att hon sålde kölappen till nr 364 för 200 kronor. Vi var flera som tänkte och kommenterade det hela med att det ju var värdelöst - då har ju en stor del av hela vitsen med att det är gratis gått förlorad. Efter 10 minuter var det dock en kvinna som köpte kölappen (och kvinnan übersvensk, det kan jag garantera) och bruttat struttade då runt och gapade ut att hon minsann gjort sig en förtjänst, så att alla som surt kommenterat det hela fick det gnuggat i ansiktet.

Inga kommentarer: