tisdag 21 april 2009

Jag sover gott när din framtid läggs i runier

När jag får tillbaka min tenta efter avslutad kurs i att bedöma eleverna i sitt skolarbete så blir jag häpen över att mitt betyg är så lågt. Jag tycker mig ha förstått kursen och målet med den och jag har gjort ett rätt stort arbete med eleverna i skolan. Så var har jag felat? Jag visste att jag inte drog in litteraturen särskilt mycket och drog paralleller till olika teorier, men jag orkade helt enkelt inte.

För första gången under min utbildning så ber jag att få ett enskilt samtal med min lärare i kursen för att få någon form av respons, fastän kursen nu är avslutad, då jag känner mig väldigt förvirrad över att inte förstå vad jag har gjort fel. Under samtalet så ter sig min lärare nästan lika förvirrad. Det visar sig att hon inte har förstått vad jag har skrivit, hon har inte kunnat följa med i vad jag gjort med eleverna och därför inte heller förstått de mål jag har lagt upp för arbetet. "Jag fick gå på känsla", säger hon, "men jag förstod ju att du hade gjort ett gediget arbete med eleverna, så jag ville inte underkänna dig". Det var ju vänligt. Så det är så jag ska göra när jag bedömer eleverna sedan. Gå på magkänslan, så blir nog elever och föräldrar nöjda.

När vi har pratat färdigt och jag kan förstå hur hon har tänkt så avslutar hon med: "Så där, då sover vi båda gott om natten nu då". Det känns inte alls bra. Hon har ju inte hjälpt mig vidare i min förståelse för hur jag ska bedöma eleverna och hur jag ska gå vidare, hon har bara lättat sitt eget samvete, kan jag tycka.

Inga kommentarer: